Prambanan - Reisverslag uit Arjosari, Indonesië van Marans - WaarBenJij.nu Prambanan - Reisverslag uit Arjosari, Indonesië van Marans - WaarBenJij.nu

Prambanan

Blijf op de hoogte en volg Marans

09 Oktober 2015 | Indonesië, Arjosari

Zaterdagmorgen vertrek om 08.00 uur uit onze prachtige oase gelegen in de stad Yokjakarta.
Op weg naar Tawamangu. Een route van plus minus 7 uur met de nodige onderbrekingen. De reistijd zou in 3 en een half uur zijn afgelegd.
Onze eerste stop de Prambanan. Een gids die Nederlands spreekt en ons weer veel kan vertellen
Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Prambanan betekent: "veel priesters". In de reliëfs worden ze afgebeeld met een lange baard. De Prambanan ligt op Centraal-Java, ongeveer 18 km ten oosten van Jogjakarta, aan de weg naar Solo. De belangrijkste van deze tempels is de Lara Jonggrang, vaak ten onrechte aangeduid als "de Prambanan".

De tempels zijn ongeveer 850 n.Chr. gebouwd door onder andere Rakai Pikatan, een Shivaïtische koning uit de tweede Mataram-dynastie. Korte tijd nadat het complex was voltooid, werd het verlaten en begon het te vervallen.

Het complex staat op de Werelderfgoed-lijst van de UNESCO.

Pas vanaf 1893 werd het plateau van het middencomplex weer uitgegraven. De reconstructie van het complex begon in 1918 en is nog steeds niet gereed. De renovatie van het hoofdgebouw werd pas in 1953 voltooid, omdat het bijna onmogelijk is de originele stenen terug te vinden: vaak zijn ze ontvreemd en hergebruikt op verafgelegen plaatsen. Een tempel zal slechts worden herbouwd als 75% van het originele steenwerk beschikbaar is. Mede daardoor is van de meeste kleinere tempeltjes nog steeds niet meer te zien dan de muurtjes van de fundering.
de aardbeving op Midden-Java in 2006 is het herbouwde Prambanan-complex opnieuw ernstig beschadigd geraakt. Na deze aardbeving is het complex een tijd gedeeltelijk gesloten geweest voor het publiek. Inmiddels is het grootste gedeelte van het tempelcomplex weer hersteld en opengesteld voor publiek.
Het was meer dan de moeite waard om dit complex te bekijken!

Na 2 uur rijden we verder naar onze volgende bezienswaardigheid.
Het paleis van van Prins Mangkunegara ligt op Sunan Ampel Surakarta. Dit paleis is goed onderhouden. Er zijn grote collecties voorwerpen waarvan er ook veel uit Nederland afkomstig zijn, prachtig zilveren voorwerpen en koetsen. De 9e prins met zijn gezin komen in de weekenden naar het paleis. Dan is het uiteraard gesloten voor publiek. Meerdere keren per week er zijn gamelan en dansende optredens.

Dan is het lunchtijd. Het restaurant qua eten is helemaal oke.
Het enige probleem is dat ze medewerkers nauwelijks Engels spreken en het moeilijk is om uit te leggen wat we willen.
We vervolgen onze weg naar een hindoeïstische tempel. Deze ligt vlak bij onze eindbestemming van vandaag. Sukuh cottages.

De Candi Sukuh is een hindoeïstische tempel op het Indonesische eiland Java, op de westelijke helling van de vulkaan Lawu. Deze vulkaan speelde destijds een rol in de voorouderverering, vruchtbaarheidsriten en natuurgodsdienst.
De tempel wordt gerestaureerd en er is niet heel veel te zien.
We vervolgen onze weg en komen aan op onze eindbestemming voor vandaag.
De omgeving is prachtig de kamers zeer sober. We blijven maar een nachtje

• 10 Oktober 2015 - 17:11

Gina:

Lieve Marjo en Hans.
    Een geschiedenisles is er niets bij,geweldig om op deze manier uitleg te krijgen niet alleen met jullie mee kunnen reizen maar ook heel veel op een bijzondere manier lezen en leren
    Over Indonesië.
    Wat een fantastische reis en over verschillende culturen te vertellen aan mij als thuisblijver.
    Dank jullie wel.
    Met super verhalen en indrukken keren jullie terug met gave beelden op de lens.
    Gaat het goed met de gezondheid Marjo en is Hans weer helemaal opgeknapt ?
    Ik blijf jullie volgen en nog een ontspannen tijd op Bali.
    Liefs en xxxxxx Jullie vriendin Gina.

• 11 Oktober 2015 - 20:50

Thea:

Het is leuk om jullie verslagen te lezen. We reizen als het ware een beetje mee. Zijn ook reuze benieuwd naar al jullie verhalen tzt.
    groetjes en geniet nog verder.