Hans zijn geschiedenis in Medan - Reisverslag uit Sosor Galung, Indonesië van Marans - WaarBenJij.nu Hans zijn geschiedenis in Medan - Reisverslag uit Sosor Galung, Indonesië van Marans - WaarBenJij.nu

Hans zijn geschiedenis in Medan

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marans

05 Oktober 2015 | Indonesië, Sosor Galung

Om 11.00 uur vanmorgen vertrokken naar de drie bezienswaardigheden die op het programma stonden.
Als eerste deden we het gouverneurshuis aan. Dit is de plaats waar Hans geboren is in 1947.
Op dat moment was dit huis ingericht als kraamkliniek.
In eerste instantie konden we het gebouw alleen bekijken voor het hek. Na interventie van onze gids met security mochten we foto's maken vanaf het grasveld voor het gebouw.
Een toch wel bijzonder moment als je weet dat je hier 68 jaar geleden het levenslicht zag.
Daarna naar het oude centrum ten tijde van het koloniale tijdperk.
Onderweg zag Hans opeens de kerk waar zijn zus Astrid in 1947 trouwde met haar Roel.
Na overleg met security konden we foto's maken en mochten we de kerk van binnen bekijken.
Een mooie ervaring.
Tot slot hebben we het Tjong A Fie Mansion bezocht. Een prachtig museum waar we werden rondgeleid door een jonge gids.
Medan is vies, klam en chaotisch maar dit gebouw moet je gezien hebben als je in Medan bent. Zoals veel gebouwen in Medan is ook dit gebouw slecht onderhouden en is het dringend toe aan renovatie. Vooral te zien aan de buitenkant. Niettemin is nog steeds goed te zien hoe men in het begin van vorige eeuw leefde. De huisindeling is verrassend en het meubilair nog in goede staat.
Door middel van het heffen van entree doen de nazaten van Tjong A Fie hun best om alles zo goed mogelijk intact te laten.
Door de klamme hitte, de drukte en de smog hielden we het hierna voor gezien.
Terug naar het hotel. Met Hotman ( onze gids) en Enry (onze chauffeur) wat gedronken en onze dank uitgesproken voor hun diensten deze 8 dagen.
Daarna rusten, thee drinken, eten en morgen om 05.00 uur opstaan. Om 06.00 uur worden we opgehaald en naar de luchthaven gebracht. Om 09.00 uur onze eerste vlucht naar Yakarta en daarna naar Yokjakarta.
Morgenmiddag hopen we op Java aan te komen en onze reis te vervolgen.

• 05 Oktober 2015 - 17:27

Ed:

Leuk en bijzonder Hans om je geboorteplekje weer te ontdekken en dan ook nog dat Kerkje van tante Astrid mogen bezoeken! Genieten jullie maar lekker verder....
    Ed, As, Pom & Bonno

• 05 Oktober 2015 - 18:18

Anneke:

Lijkt ons heel bijzonder om de geboorteplek van Hans te bezoeken.
    Verder komt er een lawine van ervaringen over jullie heen.
    Geniet van dit alles en vooral van elkaar!
    Goede vlucht morgen en tot op Java, daar gaan we jullie weer volgen!
    Dikke kus Anneke en Frits

• 05 Oktober 2015 - 18:26

Ton En Thea:

Wat bijzonder om in eens voor het huis te staan waar je eerste wieg stond. Ik zou er koude rilingen van krijgen. Nog een ouderlijk huis gevonden?
    Wat hebben jullie een pracht reis met veel bijzondere indrukken. Geniet er van ' met hoofdletters'!
    groetjes van Ton en Thea

• 05 Oktober 2015 - 18:53

Annelies:

Leuk Hans dat je de kraamkliniek waar je geboren bent hebt gevonden. Ik herinner me dat je vader ooit vertelde dat je met 2 1/2 jaar al naar Nederland bent gegaan. Het komt zelden of nooit voor dat je daar nog herinneringen aan hebt maar dat verwachtte je ook niet voor zover ik weet. Toch een beetje een ' pindaatje ' of je het wilt of niet.

• 05 Oktober 2015 - 18:57

Annelies:

En wat leuk dat je het kerkje waar Astrid trouwde vond en mocht bezoeken. Geniet nog lekker samen van al het moois! Lieve groet Annelies

• 05 Oktober 2015 - 21:44

Astrid:

Wat B I J Z O N D E R !!!! X

• 05 Oktober 2015 - 23:13

Reine En Wim:

Wat een ontroerende gebeurtenis voor jou Hans om de plek te zien waar je ter wereld kwam, heel bijzonder!!
    En dan de kerk waar Astrid getrouwd is. Je herkende de kerk zeker van de foto's die er met de trouwerij zijn gemaakt.
    Ja lieve mensen Indonesia is niet zo schoon en netjes zoals wij het gewend zijn, jullie zullen het op Java niet anders aantreffen. De mensen doen het ook zelf, zij laten werkelijk alles vallen waar zij staan.
    Maar je raakt er wel wat aan gewend hoor. Ben reuze benieuwd hoe jullie Java vinden.
    Brengen jullie nog een bezoek aan het metropool Jakarta, of laten jullie het voor wat het is. Jakarta is verschrikkelijk een echte chaos waar je echt niet wil zijn!
    Wij genieten echt van jullie belevenissen en hoe jullie het ervaren.
    Geniet samen want Indonesia blijft echt heel bijzonder.
    Enjoy!! liefs Reine en Wim

• 06 Oktober 2015 - 10:48

Liesbeth Moormann:

Hans past precies in deze setting met zijn snor en witte broek!
    Ik zie mijn vader nog voor me in zijn witte koloniale kleding: halflange korte witte broek en lange kniekousen!
    Tijden van weleer! En ik voel de 'stille kracht'!
    Hans en Marjo: een goede reis naar Jakarta!

Liesbeth